onsdag den 17. januar 2024

Nico's Biotop

Natur & dyreliv omkring mosen

onsdag d. 17-01-2024



Nico's biotop

Lille lokal mose i nærområdet omkring Jelling. 

Valget af biotopen

Jeg har valgt denne mose da den for det første ligger tæt på og jeg jævnligt kan komme for at observere de forandringer der kommer gennem vejrskiftene i denne årstid. Det er normalt en mose som indeholder meget dyreliv i form af insekter, gnavere og fugle. Den er som nævnt ovenover beliggende i Jelling i et lokal område med massere af natur og skov. 


Mine overvejelser
lokationen er valgt ud fra, at jeg ved det er en mose som normalt indeholder meget liv både i vandet, men også omkring sig. Planen var at følge udviklingen i dyrelivet i sammenhæng med at isen og sneen forsvinder. Derudover er beliggenheden god i det, at der er en åbning in til mosen så solen kan skinne ned på og sætte skub i processen med at få isen til at smelte. 

Der vil komme billeder af dyr / spor i og omkring mosen. 


Uden sne

Endelig lykkedes det mig at komme afsted til biotopen igen efter. at have været ramt af den kendte corona. En lille uge gik der og store vejr forandringer har der været, hvilket har ændret meget ved biotopen. Her er en video af, hvordan den ser ud nu. 


Sneen er væk og temperaturen er stigende og mit håb er, at der kommer lidt mere gang i dyrelivet ved mosen / vandhullet. Som jeg nævnte tidligere ved jeg, at der oftest er meget liv hernede og er også overbevist om, at der er spor efter en gnaver / mus i dette tilfælde som videoen nedenunder viser et stort hul, men hvor der er en mindre hul også. 



Det er ikke meget planteliv der er begyndt at komme frem endnu, men der er lidt og de næste dage vil der komme mere ind på  bloggen i form af både dyr og planter. 


Høj vandstand

Der har gennem længere tid nu været meget høj vandstand ved biotopen så det har været svært at komme til den. Her er et billede der viser hvor højt vandet har været oppe. På billedet kan man se at vandet har været helt oppe ved træerne og det er ca. tre meter længere oppe end vanligt.


Jeg har i den senere tid forsøgt at finde noget dyreliv i vandet og omkring, men uden held. Jeg tænker at det stadig er meget koldt og at der skal lidt mere varme til før der kommer liv i det på den front. I mellem tiden har jeg også været nysgerrig på beplantninger omkring mosen og her tyder det på, at det er en mose man i tiderne selv har fået lavet. Dette vurdere jeg ud fra, at rundt om mosen er der plantet pile-kornel som ses på billedet nedenunder. Den sort stammer oprindeligt fra USA og derfor er den ikke vokset naturligt her hjemme i Danmark. 


Noget andet som så kunne tyde på, at mosen måske alligevel ikke er skabt af mennesker er, at blandt alt det her pile-kornel står der rød-el træer som typisk vokser omkring moser og våde områder. En rød-el kender typisk ved de her "ses på billedet nedenunder". 


Ved mosen er der også de "sørgelige" rester af dunhammer og siv som ses tydeligt trætte efter vinteren. 


Jeg går dagligt tur ned forbi mosen og desværre er det lidt udfordrende pt med dyrelivet, men i dag spottede jeg en skade som sad i træet ved mosen. 


Aktivitet 1 - Natur Bingo




















5 kommentarer:

  1. Hej Nico - en spændende biotop du har valgt. Din video giver et fint indblik i den. Spændt på hvad du finder af dyr og planter...
    Vh Ida

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nico.
      Sikke et dejligt sted du har fundet. Lars-Henrik Olsen og Michael Petersen udgav i 2022 bogen "Spor i naturen: Den uundværlige sporguide" som måske kunne være anvendelig for dig. Den kan lånes på UC-syd biblioteket.

      Slet
  3. Hej Nico - mon der er nyt på vej fra din biotop?
    Vh Ida

    SvarSlet
  4. Hej Nico - vil du kopiere dine indlæg over på jeres fælles blog, tak!
    Vh Ida

    SvarSlet

Nico's Biotop

Natur & dyreliv omkring mosen onsdag d. 17-01-2024 Nico's biotop Lille lokal mose i nærområdet omkring Jelling.  Valget af biotopen ...